Іван Мазепа. Яким ми його не знали


Створено інформаційно-бібліографічним відділом Львівської обласної бібліотеки для дітей.
В Україні XVII-XVIII століть була поширена практика малювання ктиторів храмів та їхніх родин на іконах. Досить часто малярі зображували тих, хто активно спонсорував церкви в образах святих.
Славетний гетьман Іван Мазепа не оминув такої честі, оскільки за його правління церковне будівництво в Україні набуло нечуваного розмаху, то й церковні ієрархи старалися якось віддячити керманичу Гетьманщини за постійну турботу, грошові пожертви монастирям, фінансування реставрації і будівництва церков. Приїжджаючи на відкриття того чи іншого храму, гетьман мав нагоду потішитися своїм зображенням на іконі або в релігійному сюжеті стінопису. Саме в релігійному контексті спробуємо висвітлити Вам постать Гетьмана.
Портрет Івана Мазепи, який експонується в Дніпровському музеї
Іван Мазепа в композиції
Нікейського собору
На західній стіні Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври знаходиться композиція "Нікейський собор" із зображенням гетьмана та його наближених.
Праворуч імператора Костянтина, угорі над церковними ієрархами бачимо українську старшину на чолі з І. Мазепою (у центрі). Його зображення дуже подібне до змальованих образів гетьмана, зроблених Самійлом Величком, гравером Захарією Самойловичем та невідомим автором гравюри "Хрещення Христа" середини 1690-их. Нижче за Мазепу стоїть генеральний обозний Василь Дунін-Борковський. Позаду гетьмана зображений юний Андрій Войнаровський (племінник). Праворуч від Мазепи зображений його другий племінник, ніжинський полковник Іван Обидовський. А вже за ним - імовірно, інший родич гетьмана, київський полковник Костянтин Мокієвський. До речі, його коштом зведено камінні церкви у Вишгороді (Борисоглібську), у Києво-Печерській лаврі - велику семикупольну на честь Різдва Богородиці Марії (1696) та Феодосіївську.
Композиція "Перший Вселенський Собор"
Троїцької надбрамної церкви

Іван Мазепа
в образі Іоана Воїна
Не менш цікавим є зображення Івана Мазепи в образі Іоана Воїна. Ікону подано нижче. Датується вона 1691 роком. Таке поєднання гетьмана зі святими не випадкове. Печерну церкву преподобного Варлаама Печерського Києво-Печерської лаври збудовано у тому ж році. Ікону із зображенням Іоана Воїна, Варлаама Хутинського та Варлаама Печерського легко пояснити, перш за все, причинами патронального характеру. Ктитором церкви, як відомо, був Варлаам Ясинський. На думку мистецтвознавців, зображення Іоана Воїна серед двох Варлаамів пов'язано з темою поминання покійних.
Іконописець зобразив у центрі композиційного сюжету Івана Мазепу в образі Іоана Воїна як охоронця православних українців. У правій руці він тримає видовжений хрест, як булаву, як меч. У лівій руці - пальмову гілку, символ слави і перемог.
Ліворуч від гетьмана-лицаря бачимо митрополита Варлаама Ясинського. Його образ практично такий же, як на копії портрета тієї доби. Ймовірно, праворуч від Мазепи поміщений архімандрит Києво-Печерської лаври Мелетій Вуяхевич, до 16 листопада 1690-го генеральний суддя у команді Івана Мазепи.
Іван Мазепа
в літургійній сцені
У Троїцькій надбрамній церкві Києво-Печерської лаври у композиції "Літургійна сцена" (нижче), що розміщена в центральній апсиді, зображено обряд православної літургії за чином святого Іоанна Златоуста. Він був дуже важливим для церковних ієрархів кінця XVII століття.
У правій частині "Літургійної сцени" зображено мирян, які спостерігають за обрядом. Частина з них, як зауважує А. Кондратюк, одягнуті "в українські жупани і свитки". Водночас - це не просто прихожани. На передньому плані групи людей, що стоять у проході поблизу колони, вгадується гетьман І. Мазепа (у центрі). Ліворуч від нього племінниця Маріанна, а праворуч дочка Марія. Лівою рукою вона тримається за вітчима. За нею, швидше за все, стоїть її чоловік, тому що поява цього сюжету на стінах церкви датується після смерті племінника володаря булави, ніжинського полковника Івана Обидовського та дружини гетьмана (1701-1702).
Літургійна сцена. Центральна апсида Троїцької надбрамної церкви
Іван Мазепа поміж
пророків
У Троїцькій надбрамній церкві Києво-Печерської лаври розміщена композиція "Лик святих пророків". У п'яти рядах зображено 18 фігур. Обличчя пророків дуже індивідуалізовані. Схоже, керівництво Києво-Печерської лаври, аби догодити Іванові Мазепі та його наближеним, дали вказівку малярам зробити образи святих подібними до вищого керівництва та свояків гетьмана.
Першим у другому ряду постає пророк (у тюрбані з червоним верхом), який дуже нагадує самого гетьмана, змальованого у літописі мазепинського канцеляриста Самійла Величка. Другим зліва у цьому ряду зображений святий, схожий на свояка правителя Гетьманщини, київського полковника Костянтина Мокієвського. Третім пророком (у тюрбані) у другому ряду мав би "за рангом" бути образ пасинка І. Мазепи, седнівського сотника Криштофа Фридрикевича. У третьому ряду на першому місті вгадується образ генерального обозного Василя Дуніна-Борковського. Третій у тому ж ряду - молодий пророк (він трохи вивищується за спинами образів К. Мокієвського та В. Громики), який нагадує племіника гетьмана Андрія Войнаровського. Другими за Дуніним-Борковським мали б бути змальовані його старший син Михайло, а за ним, у четвертому ряду, - молодший син Андрій. Однак хлопці на той час ще були підлітками.
Композиція "Лик святих пророків"
у Троїцькій надбрамній церкві
За джерелом:
Павленко, Сергій. Гетьман Іван Мазепа та його оточення : невідома іконографія Києво-Печерської лаври ХVІІ століття / Сергій Павленко // Пам'ятки України : історія та культура. - 2018. - № 1-2. - С. 14-40.

Фото відскановані з джерела
This site was made on Tilda — a website builder that helps to create a website without any code
Create a website